Mucus

Jag är förkyld, snuvig, täppt i näsan. Kalla det var du vill jag är det. Och inte nog med det, när jag blir förkyld, snuvig, täppt i näsan så får jag ont i mina visdomständer och allt jag äter verkar vilja fastna i de. För de jäklarna har ju inte krypt upp för de ligger där och lurar som en katt på musjakt. Jag får inte bara ont i visdomständerna, jag får ont i öronen också. Jag får inte bara ont i visdomständerna och öronen, jag får ont i bihålorna (och näsan) också. Men vad gör det, ipren, sinova och 3 dagars ledighet dvs. sova, läsa, äta, vila, läsa, vila, äta, vil-läsa, pilla naveln, vila, läsa, ska förhoppningsvis råda bot på min förkylning, snuva, nästäppa.

Dagens lektion: Snor eller nasalt mucus är det slem (mucus) som bildas av slemhinnorna i näsan. Under en dag kan det bildas upp emot ett par deciliter slem. Att blåsa ut snor från näsan kallas för en snytning, vilket man brukar göra i en näsduk. www.wikipedia.org


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0